Abordare cel puțin curioasă a ministrului Mediului, Tanczos Barna, cel care dă de înțeles că s-ar pregăti o nouă strategie prin care să fie redus numărul mașinilor vechi. După ce a arătat că suplimentările de fonduri la programul Rabla și cel pentru achiziționarea de mașini electrice nu au avut efectele scontate, Barna a arătat spre primării, acolo unde proprietarii achită impozitele, subliniind că: ”guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate”.
Deși o declarație destul de ambiguă, fără o claritate care să nu lase loc de interpretări, se poate înțelege că Bucureștiul se spală pe mâini și pasează problema autorităților locale, cele care ar trebui cel puțin să aplice majorări ale impozitelor pentru mașinile aflate în discuție.
„În continuare sunt mai multe maşini second-hand înmatriculate în România decât maşini noi, în ciuda efortului uriaş făcut anul acesta de minister şi de Administraţia Fondului pentru Mediu. Noi am pornit anul acesta cu 440 de milioane de lei buget pentru Rabla Clasic, faţă de 400, am avut o majorare de 10%. De atunci suntem deja la peste 600 de milioane de lei, adică peste 50% în plus faţă de anul trecut la Rabla Clasic şi am triplat la maşinile electrice bugetul. Bugetele s-au consumat, am suspendat Rabla în decembrie şi reluăm programul în februarie 2022. Deci, degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate. Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme, şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi”, a spus ministrul Mediului.
Reamintim, potrivit Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, România și-a asumat scoaterea din circulaţie, până în 2026, a un sfert de milion de autovehicule vechi şi poluante.