Reacție publică a lui Gabriel Coica, viceprimar de Târgu Jiu, după ce în spațiul public au fost aduse critici ce arătau că municipalitatea nu este interesată să realizeze busturile soților Tătărescu. Reamintim că busturile Arethiei și Gheorghe Tătărescu, realizate de Paul Popescu, au fost date jos de pe socluri de reprezentanții Muzeului Județean ”Alexandru Ștefulescu”, proprietarul operelor, în urma unor răfuieli personale, după care Ministerul Culturii ”a constatat” că în lucrare Arethia Tătărescu are sânii prea mari.
Revenind la viceprimarul Coica, acesta spune că a cerut realizarea busturilor și aduce acuze grave fostului director al ”Centrului Brâncuși”, relatând o istorie amețitoare despre cum s-ar fi încercat achiziționarea a două lucrări care ar reprezenta soții Tătărescu, totul contra sumei de 300.000 de lei.
Redăm integral mesajul viceprimarului:
”Întrucât diverși bufoni din gașca de combinații a fostului manager al Centrului de Cercetare, Documentare și Promovare <<Constantin Brâncuși>>, Doru Strîmbulescu, aruncă permanent în spațiul public intoxicări referitoare la o așa-zisă lipsă de interes a Primăriei Municipiului Târgu Jiu în a realiza busturile închinate familiei Tătărescu, mă văd nevoit să fac următoarele precizări:
Încă de la debutul mandatului meu de viceprimar, una dintre priorități a fost tocmai realizarea unor busturi care să cinstească memoria ctitorilor Ansamblului Brâncuși, Arethia și Gheorghe Tătărescu. În acest sens, i-am solicitat în scris managerului Strîmbulescu să demareze procedurile necesare pentru realizarea acestor busturi. Fac precizarea că Centrul Brâncuși are în administrare operele și monumentele de for public ale orașului, fiind, prin urmare, singura instituție cu atribuții de gestionare a unui asemenea proiect.
Inițial, în luna ianuarie 2021, managerul Strîmbulescu s-a angajat în scris că va demara <<realizarea unui concurs de proiecte artistice în colaborare cu Uniunea Artiștilor Plastici din România, secția Sculptură>>, însă, ulterior, acest proiect a trenat în mod inexplicabil, fiindu-mi prezentate tot felul de motive ridicole.
În cele din urmă, managerul Strîmbulescu nu a mai organizat niciun fel de concurs național, dar la sfârșitul anului 2021 a transmis Primăriei un proces-verbal al unei <<comisii de jurizare>> care, după evaluarea unor schițe în creion, ale unui singur autor, a stabilit că sunt cele mai bune, cu toate că <<juriul>> n-a avut cu ce să le compare! Implicit, aceeași comisie a stabilit că singurul participant la așa-zisul <<concurs național>>, care de fapt nu avusese loc, sculptorul L.M., este, <<firește>>, cel mai în măsură să realizeze busturile soților Tătărescu.
Pe lângă schițele în creion care frapau prin lipsa de asemănare cu familia Tătărescu, procesul-verbal de <<jurizare>> a fost însoțit și de un deviz estimativ, în care se preciza clar că din bugetul de 300.000 lei, suma de 234.500 lei era reprezentată de <<DREPTURI DE AUTOR>>!!!
Evident că această propunere nu a putut fi acceptată, fapt pentru care i-am reiterat în scris domnului manager necesitatea organizării unui concurs național de proiecte artistice, realizat obligatoriu în colaborare cu U.A.P. România. Astfel, domnul Strîmbulescu s-a reapucat de treabă, în stilu-i propriu și inconfundabil, organizând nu unul, ci două concursuri!
Dacă despre primul concurs nu se cunosc prea multe detalii, în afara anunțului nr. 786/19.05.2022 neexistând alte informații publice, al doilea concurs îl poziționează pe managerul Strîmbulescu în sfera penalului. Astfel, în data de 19 iulie a.c., pe site-ul Centrului Brâncuși era anunțat calendarul concursului nr. 817, care prevedea, în mod expres, pe lângă alte termene intermediare, că în data de 8 august aveau să fie anunțate rezultatele finale. Apoi, și peste acest concurs s-a așternut aceeași liniște de mormânt, care n-a încetat nici măcar în data de 8 august, când ar fi trebuit să fie anunțate rezultatele!
De fapt, managerul Strîmbulescu avea din nou un singur participant la noul așa-zis concurs, același sculptor L.M.! Tot grupul vesel de cititori de etichete de pe sticle, din jurul lui Strîmbulescu, știa, prin urmare, câștigătorul, și nici nu s-a mai obosit să jurizeze în termenul legal.
Totuși, managerul Strîmbulescu s-a asigurat că-și păstrează două poziții libere, din urmă, în Registrul de intrare-ieșire al Centrului Brâncuși, pe care le-am descoperit personal și le-am barat, cu prilejul unei verificări pe care am efectuat-o în data de 17 august a.c., moment la care ar fi trebuit să fie deja afișate rezultatele așa-zisului concurs național.
Practic, managerul Strîmbulescu intenționa să organizeze jurizarea busturilor trimise de sculptorul L.M. la sfârșitul lunii august, adică în afara calendarului oficial al <<concursului>>, odată cu vernisarea creațiilor de la tabăra de sculptură și pictură, contra unui onorariu de <<jurizare>> suplimentar, firește.
Zilele trecute, într-unul dintre spațiile aflate în administrarea Centrului Brâncuși au fost identificate două cutii despre care se știa doar că au fost aduse de la autogară, la începutul lunii august, de către unul dintre angajații Centrului, expeditorul menționat pe ambalaj fiind același artist L.M., care solicita <<234.500 lei – drepturi de autor>>, L.M. S-a procedat la deschiderea cutiilor și, conținutul, două machete în ipsos reprezentând familia Tătărescu, în viziunea, cel mai probabil, a creatorului <<Smetiei de la Podul Jiului>>, poate fi admirat în toată splendoarea lui în fotografiile alăturate.
Inutil a spune mai multe. Sunt convins că bufonii civici vor spumega, în continuare, susținând că Primăria, primarul și viceprimarii l-au sabotat pe managerul Strîmbulescu, făcându-l să pară incompetent și dezinteresat. Totuși, am convingerea că oamenii raționali vor face diferența între fabulații și fapte.
Altfel, vă asigur că, în viitorul cât mai apropiat, Parcul Arethia Tătărescu își va recăpăta identitatea și că Primăria Municipiului Târgu Jiu, în parteneriat cu C.C.D.P. „Constantin Brâncuși”, va face tot ce este necesar ca imaginea ctitorilor Ansamblului Monumental <<Calea Eroilor>>, Arethia și Gheorghe Tătărescu, să fie pusă în valoare”, a transmis Coica.