Cele mai importante federaţiil sindicale din Educaţiei critică intenţia de majorare normei de ore de predare pentru cadrele didactice. Se transmite că o astfel de măsură va duce la scăderea calităţii actului educaţional, epuizarea şi demotivarea cadrelor didactice, descurajarea tinerilor să urmeze o carieră în învăţământ şi compromiterea misiunii educaţiei.
”Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci şi profund nedreaptă, cu consecinţe grave asupra calităţii actului educaţional, a sănătăţii mentale a profesorilor şi a viitorului învăţământului românesc. Într-un context în care sistemul educaţional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocraţie excesivă şi un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. (…)
1. Scăderea calităţii actului educaţional – Un profesor suprasolicitat nu mai are timpul necesar pentru pregătirea lecţiilor, pentru corecturi şi evaluări, pentru dezvoltarea profesională sau pentru implicarea în activităţi extracurriculare. Într-o societate modernă, accentul trebuie pus pe calitate, nu pe cantitate.
– Epuizarea şi demotivarea cadrelor didactice – Meseria de dascăl presupune nu doar transmiterea informaţiilor, ci şi empatie, răbdare, energie şi creativitate. Prin supraîncărcarea normei, profesorii vor resimţi o presiune psihică şi fizică crescută, ceea ce va conduce inevitabil la «burnout» şi plecări din sistem. În condiţiile în care timpul pentru pregătirea lecţiilor, corectarea lucrărilor, consilierea elevilor şi dezvoltarea profesională continuă este deja limitat, orice creştere a normei afectează grav echilibrul muncă-familie;
– Descurajarea tinerilor să urmeze o carieră în învăţământ – În loc să facem profesia didactică mai atractivă, riscăm să o transformăm într-o alegere de sacrificiu, accentuând criza de personal calificat şi cu vocaţie;
2. Compromiterea misiunii educaţiei – Educaţia nu poate fi tratată ca o simplă industrie de producţie, în care eficienţa se măsoară prin cantitate. Profesorii nu pot fi transformaţi în «roboţi de predare». În multe şcoli, profesorii sunt deja implicaţi în activităţi suplimentare: comisii, proiecte, consiliere, activităţi remediale, toate neincluse în norma didactică”, transmit, printre altele, într-un comunicat, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie ”Spiru Haret” şi Federaţia Naţională Sindicală ”Alma Mater”.