Mocănița Gorjului, alt dosar nescris de procurorii postdecembriști

Jaful practicat în România, după 1990, va rămâne generațiilor viitoare doar în folclor și materiale de presă.Atât, și o clasă de potenți financiar, oameni școliți și instruiți-burghezime nomenclaturistă vopsită, categorie socială ridicată prin hoție, pe ruinele unei țări.La Gorj, ca mai peste tot.Multe au fost, puține mai sunt și, paradoxal, cei care au dat ani, sânge și sudoare sunt scut viu în fața celor ce le-au furat rezultatul sacrificiilor de-o viață.Se poartă, îmbrățișarea tâlharului a devenit un motiv de mândrie socială.

Povestea Mocăniței încă mai este vie pe străzile bătrânului târg al Jiului.Da, acel tren mai mic care circula prin oraș, variantă cunoscută de cei mai tineri.Au dispărut și șinele, timpul aduce uitare, mai există doar câțiva oameni încăpățânați să țină legenda vie.Jean Cernitoiu, unul dintre activiștii pentru apărarea patrimoniului istoric al Gorjului, ne explică fotografia:”mocănița, în anul 1964, pe tronsonul Șușița-Suseni-Cioclovina, cu lungimea de 25 de kilometri.Micuța mașină cu abur a fost considerată cea mai economică mașină inventată vreodată.Cu consumul unui singur buștean, tracta peste 30 de vagoane-platformă încărcate cu fag și alte esențe.Două curse pe zi au asigurat pâinea zilnică a mii de familii gorjene, ai căror membri lucrau la C.I.L. și la alte unități specializate în prelucrarea lemnului.Astăzi nu mai există nici mocăniță, nici calea ferată, nici Combinat”.Calea ferată, celebrele șine care stârneau mirare, prin faptul că ”tăiau” bulevardul 1 Mai?Tot Jean Cernitoiu ne spune.”Șinele de cale ferată din România sunt de cinci feluri: 24, 26, 49, 55 și 65.Asta înseamnă kilograme de oțel special/metru liniar.Să presupunem că șina de cale ferată a mocăniței a fost tip 24.Zece metri de cale ferată, înseamnă 240 de kilograme.Ori doi=480.Cu eclise, șuruburi-minim 500 de kilograme.La zecile de kilometri, pe care le avea traseul, tun!Bașca tirajele de la Târgu Jiu, Apa Neagră, Tismana.Tun!”Încă mai avem legenda mocăniței.Vinovați zero.Turismul avea nevoie de trenulețul ăsta, Gorjului îi era necesară mocănița.

Articolul precedentFetele au jucat fotbal și au strâns hăinuțe pentru nevoiași
Articolul următorNu sunt bani pentru a se angaja asistenți medicali și infirmieri la Spitalul Județean